Luke 11.: Meningsløse læreplanmål i psykologi 1 og 2

Torbjørn Røe Isaksen vil slanke læreplanene i videregående skole. Kunnskapsministeren mener dagens ordning innbyr til overflatelæring. Jeg hyller forslaget. Etter et par år med dekryptering av læreplanmål i programfaget Psykologi 1 & 2 har jeg noen helt konkrete forslag til eliminasjon.

«Gjøre rede for parapsykologi som fenomen»

Eliminering av dette kompetansemålet krever knapt noen forklaring. Jeg siterer en av to tilgjengelige lærebøker; «Mykje av utgangspunktet for parapsykologien ligg i hypnosen som ein veg inn i den ubevisste delen av menneskesinnet, som også inneheld psykisk fenomen av oversanseleg karakter». Med skildringer av Uri Geller og Joralf Gjerstad får eleven et innblikk i psykologiske fenomen «på siden av den vitenskapelige psykologien». Uten en spesielt velutviklet kritisk sans fremstår Snåsamannen og James Randi (som heldigvis får et avsnitt) som likeverdige meningsmotstandere. Mon tro om utdanningsdirektoratet ønsker økt rekruttering til landets alternativmesser?

«Gjøre rede for forsvarsmekanismer og mestringsstrategier»

For all del, Sigmund Freud utgjør et viktig historisk bakteppe. Problemet er at jeg møter altfor mange uteksaminerte elever med en naiv tro på fortrengning eller fornektning som en del av vår menneskelige natur. Freud får allerede stor nok plass med sin penismisunnelse og kastraksjonsangst, men disse er lettere å avvise. Forsvarsmekanismer er allerede inkorporert i hverdagsspråket vårt og et moderne skolefag bør motvirke denne utviklingen. Det gjør vi ikke med å læreplanfeste enda mer Freud.

«Forklare fenomenet massesuggesjon, og reflektere over hvordan dette kan skje i dagens samfunn»

Et av læreverkene hopper nærmest bukk over dette kompetansemålet, og det med god grunn. Det andre bruker sosiologiske forklaringsmodeller (som det for øvrig det er begredelig mye av i psykologifaget på videregående skole) og ikke minst Freud, igjen (!): «Freud mente at hos massen er enkeltmenneskets superego overført til og kontrollert av lederen. Vi har alle en trang til å bli en del av en masse». Huff! De halvgode psykologiske elementene om såkalt massesuggesjon handler om dehumanisering, anonymitet og gruppeatferd. Fenomen som allerede dekkes godt av læreplanen for øvrig. Minnes du forresten siste eksempel på massesuggesjon i Norge?

Det er flere gode kandidater til barbering. Jeg vil også trekke frem «Gjøre rede for sammenhengen mellom gener og menneskets muligheter og begrensinger», spesielt siden «Gjøre rede for betydningen av arv og miljø i menneskets utvikling» allerede fins. Dessuten er «Gjøre rede for språkets muligheter og begrensninger» neppe det jeg ville kalt kjernen av psykologifaget. Og begrepet kreativitet var aldri sentralt i min psykologiutdanning, hvorfor skal det være det hos videregående-elever? I beste fall evner dyktige psykologiskolerte lærere å luke ut de minst relevante temaene. I verste fall legger vi til rette for vranglære.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s